Bibliotekstjänst är en del av BTJ Nordic AB. Tillsammans med BTJ Danmark och BTJ Kirjastopalvelu är Bibliotekstjänst den ledande leverantören av informationstjänster och medieprodukter till folk- och skolbibliotek i Sverige, Danmark och Finland. Wela Förlag återger här omdömena i BTJ-häftet maj 2006 med författarnas tillstånd:

Sagan om Rand III: Demonen på Ard av Cecilia Wennerström/Wela 2006


De två tidigare böckerna om Rand handlar om hur Petra Bravo genom sitt mod och speciella egenskaper som människa bistår Rands mäktigaste magiker, befriar landet från demonen Ramgor och löser Lyktbärarna ur deras fångenskap. I den tredje boken, Demonen på Ard, har Petra Bravo lämnat Jorden för att börja sitt liv tillsammans med Jimbug Lahn. Lyckan blir emellertid inte långvarig. Rådet sänder Petra till Ard, där demonen Gall arbetar på att förstöra en mångtusenårig civilisation. Boken har ett digert persongalleri, många olika folkslag med sina speciella egenarter presenteras, ibland lite väl kortfattat, vilket är synd för man vill veta allt om dessa udda varelser. Det tar ett tag att komma in i handlingen och man bör ha läst de tidigare böckerna. Men när händelseförloppet väl kommer igång är berättelsen nog så fantasieggande, originell och snabb och man lägger inte gärna undan boken innan man får veta hur det går.

Kerstin Hagstrand-Velicu



Författaren till denna fantasyroman arbetar som programmerare och är känd som saxofonist i Kurt Olssons Damorkester. Romanen utgör den tredje fristående delen i Sagan om Rand. Den återkommande huvudpersonen Petra Bravo har valt att lämna sitt studentliv på Jorden när hon under sin vistelse på Rand bestämt sig för att leva tillsammans med sin vän magikern Jimbug. De upptäcker att en överlevande demon hotar att förstöra deras vän Vahinya för alltid. Romanens 20 kapitel kompletteras med en lista på personers namn och funktion i berättelsen samt med tidsmått, provinser, geografi och magins lagar och formler på de tidlöst tecknade planeterna Rand och Ard, som innehåller miljöer av alla de slag och där både tekniska landvinningar och ekologiska principer lever hand i hand. Språket är måleriskt och de levande scenerna växer fram från en personlig och säker berättarkälla, likt gamla sägner, vilket utgör romanens styrka.

Eeva-Stiina Sundén